Jalo kitchen & lounge -ravintolan remontti päivitti ilmeen ja toimivuuden

Sokos Hotel Alexandran yhteydessä toimiva ravintola Jalo kitchen & lounge avasi ovensa maaliskuussa 2017 perusteellisesti uusiutuneena, modernina ja valoisana. Rakennustoimisto Alonen toteutti remontin sekä hotellin että ravintolan puolella.

Pitkäaikaista yhteistyötä Keskimaan kanssa

Keskimaa päätti vuonna 2016 uudistaa Jyväskylän keskustassa sijaitsevaa Sokos Hotel Alexandraa. Hankkeen pääurakoitsijaksi valittiin Rakennustoimisto Alonen, joka on toiminut Keskimaan yhteistyökumppanina useissa rakennushankkeissa vuosien varrella. Samassa yhteydessä remontoitiin myös hotellin alakerroksessa Gastropub Jalo -nimellä toiminut ravintola.

”Alosen valintaa remontin toteuttajaksi tuki myös paikallisuus: jyväskyläläisenä toimijana haluamme tarjota työtä oman kaupungin yritykselle ja työntekijöille”, perustelee Jalon ravintolapäällikkö Jaska Lahti.

”Mittava remontti lähti liikkeelle hotellihuoneiden uusimisesta. Samalla pohdittiin, mitä Jalolle tehdään, ja sen puitteet päädyttiin myös uusimaan. Silloisella keittiöllä ei pystytty vastaamaan kysyntään, ja päivitys oli tarpeen ravintolan ilmeenkin suhteen”, kertoo Lahti projektin lähtökohdista.

Lisää tilaa, avaruutta ja valoa

Ravintola suljettiin talven ajaksi ja tiloissa tehtiin perusteellinen remontti. Käytännössä koko vanha ravintola purettiin ja rakennettiin uudestaan lattiasta lähtien. Myös koko keittiö uusittiin. Rakennustoimisto Alonen oli mukana kiinteistön remontoinnin suunnittelussa ja vastasi remontin toteutuksesta kiinteiden rakenteiden ja pintojen osalta.

Yksi näkyvimmistä muutoksista oli baaritiskin siirtyminen lähemmäs hotellin vastaanottoa.

”Jalon baaritiski siirtyi hotellin loungen puolelle ja ravintolatila avattiin vastaanottoon. Keittiötä laajennettiin ja muutettiin avokeittiöksi niin, että se avautuu kolmeen suuntaan ja on vahvasti esillä osana ravintolaa. Pohjan lisäksi keittiön pinnat ja laitteet uusittiin kokonaan”, Lahti kuvailee.

Remontilla saatiin lisää tilaa myös asiakkaille, sekä sisätiloja muuttamalla että laajentamalla tilaa ulospäin.

”Ravintolassa oli ennen klubitila, joka palveli yksityistilaisuuksissa. Se remontoitiin nyt asiakastilaksi avaamalla ummessa ollut seinä. Samalla saatiin luonnonvaloa sisälle kadulta päin. Asemakadun puoleisen terassin osalta remontti on vielä käynnissä ja valmistuu kesän tienoilla. Jatkossa lasitettu terassi on asiakkaidemme käytössä ympärivuotisesti”, Lahti kertoo.

Remontin lopputulos ja ravintolan uusi ilme miellyttävät niin ravintolan työntekijöitä kuin asiakkaitakin. Tilojen uusimisen yhteydessä uudistuivat myös ravintolan nimi ja ruokalista.

”Olemme kaikin puolin hyvin tyytyväisiä. Tilat uusittiin rohkeasti ja muutos on onnistunut. Ennen Jalon ilme oli pubinomainen ja tummasävytteinen, nyt meillä on modernimpi ja ajattomampi ravintola. Asiakkaat ovat ottaneet uuden Jalon ilolla vastaan”, Lahti sanoo.

Avoin vuorovaikutus teki remontista sujuvan ja lopputuloksesta toimivan

Hotellin ja ravintolan remonttikokonaisuuden laajuuden huomioiden Lahti on tyytyväinen myös siihen, miten sujuvasti toteutus onnistui. Hyvä yhteistyö Rakennustoimisto Alosen kanssa teki projektista miellyttävän.

”Remontin aikataulu toteutui suunnitelman mukaan. Samanaikaisesti Jalon uusimisen kanssa remontoitiin hotellihuoneita neljässä kerroksessa, ja osa niihin liittyvistä toimenpiteistä oli tehtävä ennen kuin ravintolan asennuksia pystyi tekemään. Kokonaisuuden huomioiden olemme tyytyväisiä toteutukseen.”

”Yhteistyö Rakennustoimisto Alosen kanssa on sujunut todella hyvin. Remontissa tulee aina tilanteita, joissa tarvitaan nopeita ratkaisuja, ja niissä kohdissa viesti on kulkenut erittäin hyvin. Olin mukana urakoitsijapalavereissa, joten pysyin ajan tasalla remontin vaiheista. Yhteydet toimivat molempiin suuntiin tosi hienosti. Meihin oltiin aktiivisesti yhteydessä, ja jos jokin askarrutti, pystyi aina kysymään”, Lahti kertoo.

Kun on kysymys vanhan kiinteistön remontoinnista, yllättäviltäkään käänteiltä ei voida välttyä, sillä esimerkiksi purkuvaiheessa eteen voi tulla asioita, joista ei ole tietoa etukäteen.

”Haasteellisen remontista teki se, että ratkaisuja jouduttiin tekemään homman edetessä. Ongelmakohdat saatiin kuitenkin ratkaistua hyvin, ja jälkikäteen niitä ei edes huomaa. Korjausrakentaminen vaatii enemmän kuin uuden rakentaminen”, Lahti toteaa.

”Rakennustoimisto Alosen kanssa kommunikointi oli avointa ja kontakti läheinen. Rakentaminen on aina teknistä asiaa, josta en niinkään tiedä, mutta Alosen palvelu lähti meidän tarpeistamme. Jos tarvitsimme jonkin sähköjohdon- tai putkenvedon, niin se huomioitiin toteutuksessa. Vuorovaikutus oli hyvää ja meidän oli helppo esittää tietämättömiäkin kysymyksiä. Kokemukseni perusteella suosittelisin kyllä Alosta muillekin.”

Lue seuraava referenssi:

As Oy Leija- ja Mehiläishaukka

Lue referenssi